Sony zet niet alleen in op de PlayStation 5

Playstation-5-releasedatum-bekend-gewoonvoorhem-1000x750-c

Kenichiro Yoshida, CEO van Sony, lichtte de plannen van het Japanse bedrijf in videogames toe tijdens een toespraak tijdens van de bedrijfsstrategiebijeenkomsten van Sony met betrekking tot het jaarverslag over het resultaat. In die toespraak van gisteravond merkte hij op dat het bedrijf zwaar zal investeren in first-party games voor de PlayStation 5 die meeslepende en naadloze ervaringen bieden voor gamers.

Dat betekent dat gamers zich geen zorgen hoeven te maken of Sony zal blijven investeren in grote exclusives zoals The Last of Us Part II en Ghost of Tsushima voor de PS5, die tijdens de feestdagen worden gelanceerd.

Maar Yoshida zei dat de gaming-toekomst van Sony verder gaat dan wat spelers op hun bank kunnen doen met de nieuwste Sony-hardware. Het probeert ook meer mensen te bereiken via cloudgaming, gamen op afstand en mobiele ervaringen.

Wat voor ons interessant is, is dat Sony ruimer nadenkt over games, en dat het niet alleen gericht is op de PS5 voor zijn toekomst. We weten dit al een tijdje, maar het is informatief om te zien dat het wordt versterkt door de relatief nieuwe CEO van Sony, die twee jaar geleden het roer overnam en niet zo vaak spreekt.

In het jaar dat eindigde op 31 maart rapporteerde Sony $ 21,34 miljard aan inkomsten voor zijn game-divisie, met $ 2,87 miljard aan bedrijfsinkomsten. De PlayStation 4 heeft tot nu toe 100 miljoen verkochte exemplaren bereikt en 94 miljoen maandelijks actieve gebruikers voor zijn online gamingservice PlayStation Network. Het heeft ook 41,5 miljoen PlayStation Plus-abonnees. Dat is de kern van het gebruikersbestand van Sony en het stelde Sony in staat om de op één na grootste game-onderneming ter wereld te hebben, achter alleen China’s Tencent.

Meeslependende en naadloze PS5 ervaring

DualSense PS5

Sony’s PS5 zal aanzienlijk betere prestaties hebben, gemeten in teraflops, vergeleken met de PS4, zei Yoshida. En hij prees ook de solid-state drive (SSD), die sneller is dan een harde schijf en waarmee Sony games kan maken die honderd keer sneller zijn dan de vorige generatie. Lees hier meer over de playstation 5 specificaties.

Dat dompelt gamers onder in enorme werelden met naadloze overgangen van scène naar scène, en lange laadtijden behoren tot het verleden. Sony investeert ook meer in een haptische gamecontroller die je meer aanraakfeedback geeft, evenals 3D-audio, zodat je kunt voelen wat er om je heen gebeurt in een virtuele wereld.

Hij zei dat de line-up voor de PS5 binnenkort bekend zal worden gemaakt. De kernkracht van Sony’s activiteiten zal komen uit de verkoop van games voor de PS4 en de aankomende PS5. En dat levert de belangrijkste inkomsten op van de gamingactiviteiten van Sony. Maar Sony houdt niet op bij zijn traditionele consolebusiness.

Voorbij de PS5: de toekomstplannen

Yoshida zei ook dat gebruikers games die op schijf of via het netwerk zijn gekocht, kunnen gebruiken voor tv-gebruik en ze altijd en overal kunnen spelen. Hij noemde die verbetering in de ervaring met betere smartphones, betere netwerken zoals de aankomende 5G-netwerken en nieuwe gameservices.

De belangrijkste services hier zijn Remote Play, die een PS4-console in je huis gebruikt als een server die games naar andere apparaten streamt, en PlayStation Now, een cloudgaming-service waarmee je games kunt spelen die je niet hebt gedownload en waarnaar je streamt je PS4.

Remote Play bestaat al sinds 2006, terwijl PlayStation Now zijn oorsprong had in 2012 met de acquisitie van Gaikai, dat gamestreaming- en compressietechnologie ontwikkelde. Sony lanceerde PlayStation Now als service in 2014.

Remote Play streamt de games op de PS4 via Wi-Fi naar elke kamer in huis, met de PS4 als gameserver. Dit werkte in het verleden met pc- en Sony Xperia-smartphones, maar in maart voegde Sony iOS toe om een ​​groter gebruikersbestand te bereiken. Yoshida zei dat Remote Play ook zal worden uitgebreid naar Android-smartphones. De PS5 ondersteunt ook Remote-play. Het gebruik van Remote Play groeide 2,5 keer van december 2018 tot december 2019.

PlayStation Now ging traag van start, maar Yoshida zei dat het in het meest recente kwartaal een record van 2,2 miljoen abonnees bereikte, vergeleken met een miljoen een jaar geleden. Het is ongetwijfeld gedeeltelijk gegroeid vanwege de omstandigheden in huis-in-huis die de vraag naar alle spellen hebben geholpen. Het verkoopargument van PlayStation Now is de mogelijkheid om spelers nieuwe games te laten ontdekken door nieuwe titels te testen onder één abonnementsgeld.

“In de afgelopen vijf jaar hebben we geverifieerd dat gamers waarde zien in de service en hebben we technologie en patenten verzameld om de latentie te minimaliseren,” zei Yoshida.

Hij zei dat Sony meer games, waaronder triple-A-titels, aan de service zal toevoegen en deze via 5G-technologie toegankelijk zal maken. Sony heeft zich verbonden met Microsoft op het gebied van gamestreamingtechnologie, omdat het kan profiteren van de enorme investering van Microsoft in datacenters en de Azure-cloudservice om uit te voeren op cloudgamingdiensten.

Ten slotte zei Yoshida dat het bedrijf zou blijven investeren in mobiele games, die het grootste deel van de game-industrie zijn geworden, via ontwikkelaars Aniplex en ForwardWorks.

Dit betekent dat Sony de totaliteit van games omarmt en kan concurreren met Google Stadia en Microsoft’s Project xCloud. En Sony legt niet al zijn eieren in de PS5-mand. Nogmaals, we wisten dit. Maar het is goed om te zien dat de nieuwe CEO van Sony het naar voren brengt als een manier om te zeggen: “We vergeten niet alle andere dingen die we doen om de markt voor games breder uit te breiden.”