Waarom PS5- en Xbox Series X-games van  €70,- een heel slecht idee zijn

Gamers moeten zich misschien schrap zetten voor een nieuwe consolegeneratie gevuld met duurdere PlayStation 5 games. Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt dat de Xbox Series X of PS5 zal worden gelanceerd voor een “goedkope”  €400 kunnen de games die voor hen zijn gemaakt ook worden opgeschroeft.

ps-5-playstation-5-vs-xbox-x-prijzen-voor-games-omhoog-70-euro

2K heeft aangekondigd dat NBA 2K21 €70,- gaat kosten op de PS5 en Xbox Series X

Het is slechts één game voor nu, en toch gaan velen ervan uit dat dit een ‘going first’-moment is, en dat we na ongeveer 15 jaar de gameprijzen met €10,- over de hele linie zien stijgen.

Dit is om verschillende redenen een slecht idee, ook al is het gemakkelijk om op zijn minst de eerste logica ervan te zien.

Het voor de hand liggende idee is dus dat alleen al door inflatie een spel van €60 in 2005 (toen dat prijspunt begon), vandaag €78,77 zou kosten.

Dus zelfs met een prijsstijging van €10,- zijn games nog steeds technisch laag geprijsd als je kijkt naar de inflatie. Bovendien zijn de budgetten voor de meeste games van €60 de afgelopen generaties drastisch gestegen en zijn er meer inkomsten nodig om ze te ondersteunen.

En toch kunnen wij een heleboel redenen bedenken waarom gamers deze prijs zullen afwijzen, of op zijn minst veel lawaai maken (zoals ze dat meestal doen).

Allereerst staan ​​we op het punt om de stap te zetten naar puur digitale gamedistributie, waarbij met name het aantal digitaal gekochte games de afgelopen jaren omhoog is geschoten. Er is zelfs een PS5-lancering die geen  schijfstation heeft, en aangezien het waarschijnlijk goedkoper zal zijn, vermoeden wij dat dit het het meer populaire model zal zijn onder gamers.

Gamers zien weinig terug van de kosten die zijn bespaard met digitale distributie

Er is geen fysieke creatie van een schijf of doos meer nodig, er zijn geen vrachtwagens of vliegtuigen om ze op te laden om ze over de hele wereld te verzenden. Sony die PlayStation-games verkoopt of Microsoft die Xbox-games verkoopt, er is geen retailer die is afgesneden van Mediamarkt tot aan Gamemania. En toch zijn de prijzen voor digitale games bijna altijd identiek aan doos-kopieën van €60 , zo niet hoger, aangezien je geen tweedehands versie kunt kopen.

In het verleden zijn veel gamers echter gewend geraakt aan enorme games die goedkoper zijn dan €60 of helemaal gratis. Je hebt games zoals Overwatch of PUBG die op dit moment €20-40 nieuw kosten, of sommige van de grootste games ter wereld zoals Fortnite, League of Legends of Warzone zijn helemaal gratis.

Als je mensen vraagt ​​om €70 te betalen voor een nieuwe titel in het licht van deze trend, lijkt het alsof je om een ​​enorme verkoopdip vraagt ​​die niet zal worden gecompenseerd door de prijsverhoging.

Bovendien is er op dit moment een soort begrip tussen spelers en ontwikkelaars dat games van €60 toch € 60 blijven vanwege alle toegevoegde inkomstenstromen die het afgelopen decennium zijn toegevoegd. Dit komt voornamelijk door microtransacties en DLC. Kijk naar een game als Destiny 2, die voor €60 werd gelanceerd en vervolgens twee DLC’s van €15, twee uitbreidingen van €40 en zes seizoenen van €10 aanbood, naast een in-game customize-winkel. Daar is in de praktijk niets €60 aan maar kom je op een veel hoger bedreag uit.

Uncharted-2-playstation-4-ps5-afbeelding-komt-er-een-nieuwe-voor

De opkomst van abonnementsservices zoals Xbox Game Pass

Ten slotte zien we de opkomst van abonnementsservices zoals Xbox Game Pass, die gloednieuwe titels aanbieden voor … nouja eigenlijk helemaal niets, alleen een maandelijks abonnement. In het geval van PlayStation Now krijg je in ieder geval nog games van vorige generaties tot je beschikking.

Dit is de logische evolutie van de game industie wanneer we kijken naar wat er gebeurt met films en tv, waar consumenten in die vormen van media toegang krijgen tot honderden, duizenden uren aan content voor €10 per maand via Netflix, Hulu, Disney Plus, enz. Dat is waar gaming ook naar toe gaat bewegen.

Ondanks inflatie, denken wij niet dat deze prijsstijging gerechtvaardigd is en ook geen goed idee vanuit marketingoogpunt. Er zijn momenteel te veel goedkope of gratis opties in de branche en te veel manieren waarop games na de lancering meer dan €60 in het laatje brengen voor ontwikkelaars, en dat weet iedereen.

70 euro is niet de juiste zet, zelfs niet als een groep bedrijven met elkaar overeenkomen om dit de nieuwe prijs van games te maken voor de nieuwe generatie consoles.