ps-5

PS5 Specs

Systeemarchitect Mark Cerny heeft eerder al een diepgaande (en lastige) presentatie gegeven over de aard van de nieuwe hardware en de manieren waarop de PS5 een echte generatiesprong over PlayStation 4 heeft gemaakt. Wij hebben hem goed bekeken en samengevat, op deze pagina vind je alle belangrijkste PS5 specs.

Playstation 5 specificaties op een rijtje:

 

Playstation 5

Playstation 4

CPU

8x Zen 2 Cores at 3.5GHz with SMT (variable frequency)

8x Jaguar Cores at 1.6GHz

GPU

10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)

1.84 TFLOPs, 18 CUs at 800MHz

GPU ARCHITECTURE

Custom RDNA 2

Custom GCN

MEMORY/INTERFACE

16GB GDDR6/256-bit

8GB GDDR5/256-bit

MEMORY BANDWIDTH

448GB/s

176GB/s

INTERNAL STORAGE

Custom 825GB SSD

500GB HDD

IO THROUGHPUT

5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)

Approx 50-100MB/s (dependent on data location on HDD)

EXPANDABLE STORAGE

NVMe SSD Slot

Replaceable internal HDD

EXTERNAL STORAGE

USB HDD Support

USB HDD Support

OPTICAL DRIVE

4K UHD Blu-ray Drive

Blu-ray Drive

PS5 SSD

De integratie van een PS5 SSD schijf was het nummer 1 verzoek voor de next-gen consoles onder de fans en is één van de belangrijkste PlayStation 5 specs. Sony heeft hier goed gehoor aan gegeven want de SSD lijkt namelijk het meest indrukwekkende stukje hardware van de PS5 te zijn. Het onderdeel is zodanig modern dat je het nog niet eens voor de pc kan krijgen.  De SSD schijf is een op maat gemaakt I/O onderdeel die een gemiddelde bandbreedte heeft van 5.5GB per seconde, wat met een compressietechniek zelfs naar een belachelijk hoge 9 GB/s getild worden.

Opvallend is dat de totale ruimte van de SSD schijf 825GB is in plaats van de gebruikelijke 1 TB. Sony geeft echter wel aan dat het de mogelijkheid zal biedt om je geheugen uit te breiden met third-party onderdelen zoals deze SSD schijf van Western Digital of een van de andere SSD schijven geschikt voor de PS5.

Voor game-ontwikkelaars is deze nieuwe SSD misschien wel de belangrijkste van alle PS5 specs. Dit omdat het hen meer mogelijkheden biedt bij het programmeren van hun games; je kan bijvoorbeeld denken aan het sneller inladen van werelden of schermen in de game, wat weer mogelijkheid biedt tot een snellere gameplay en verplaatsingen door een wereld heen. 

PS5 Graphics (GPU)

Als we het over PS5 specs hebben dan kan de grafische kaart natuurlijk niet ontbreken. De PS5 beschikt (net zoals de PS4 pro) over een GPU (grafische kaart) van AMD; namelijk de geavanceerde AMD RDNA 2 GPU processor. De aangepaste Sony-versie van de AMD RDNA 2 GPU heeft 36 compute units die werken op frequenties met een maximum van 2,23 GHz, en levert effectief 10,28TF aan piekprestaties.  Hoewel 2,23 GHz de limiet en ook de typische snelheid is, kan deze lager worden op basis van de vereiste werklast.

In feite is de transistordichtheid van een RDNA 2-compute unit 62% hoger dan die van een PS4 CU, wat betekent dat de reeks van 36 CU’s van PlayStation 5 in termen van transistortelling tenminste gelijk is aan 58 PlayStation 4 CU’s. En vergeet niet dat die nieuwe CU’s bovendien meer dan tweemaal de frequentie hebben. Oftewel de PS5 heeft aardig wat meer rekenkracht ten opzichte van de huidige generatie. 

Wil je weten op welke televisie(s) deze graphics het beste tot zijn recht komen? Lees dan ons artikel: De beste TV voor de PS5: Welke is dat?

PS5 Processor (CPU)

De processor is het hart van de PS5 en misschien wel de belangrijkste van alle PS5 specs. Deze hoofdchip is namelijk verantwoordelijk voor alle berekeningen en aansturingen die in de PlayStation 5 plaats vinden. Hoe sneller deze processor is, hoe meer berekeningen en aansturingen er per seconde kan verwerkt kan worden. Dus hoe meer taken de processor per seconde kan doen hoe sneller de PlayStation is.

AMD is zo’n beetje de hofleverancier van onderdelen voor de PlayStation 5. De CPU (processor) voor deze console zal wederom geleverd worden door deze fabrikant. Bevestigd is namelijk dat de CPU is gebaseerd op de derde generatie AMD Ryzen onderdelen.

De CPU zal 8 cores bevatten van 7nm Zen 2 microarchitectuur draaiende op een kloksnelheid van 3.5GHz. De CPU kloksnelheid is net als de GPU kloksnelheid niet locked en dus variabel.  Ontwikkelaars zullen dus keuzes moeten maken in hoe de CPU en de GPU zo gebalanceerd mogelijk benut kan worden.