Sony en Honda overwegen een PS5 in hun aankomende op entertainment gerichte elektrische auto te stoppen terwijl ze zich opmaken om Tesla uit te dagen
In een gesprek met de Financial Times zei Izumi Kawanishi, de president van de joint venture, dat het “technologisch mogelijk” is voor Sony om het PlayStation 5-platform te integreren in de auto die het samen met Honda wil bouwen.
Tesla is vorig jaar begonnen met het leveren van zijn nieuwste Model S- en X-voertuigen met grotere horizontale schermen en voegde een AMD RDNA 2 grafische chip toe die volgens Tesla-CEO Elon Musk “letterlijk op het niveau van een PlayStation 5” is tijdens een demo. Meer dan een jaar later moeten de beloften van Musk voor grote games zoals Cyberpunk 2077 en een demo voor Steam in augustus nog worden vervuld, met als meest opvallende game die wordt uitgebracht de originele 2D Sonic the Hedgehog.
Maar Sony wil niet alleen games in een auto als Tesla injecteren. Het plan is om “een auto te ontwikkelen als hardware die tegemoet komt aan het entertainment en netwerk dat we willen bieden”, zegt Yasuhide Mizuno, voorzitter van Sony Honda Mobility en senior managing officer van Honda Motor Co. om een contentconsumptieapparaat op wielen te zijn.
Een ander stukje van de puzzel dat Sony en Honda Mobility moeten oplossen, is het daadwerkelijke mobiliteitsgedeelte – en het plan is om het voertuig autonoom te maken. “Om te genieten van de ruimte in je auto, moet je er een ruimte van maken waar je niet hoeft te rijden”, zei Kawanishi, die ook erkende dat het veel tijd zal kosten om dat voor elkaar te krijgen.
De realisatie van een speelbare PS5 games op een autodashboard is nog jaren weg
Dat is een belangrijk onderdeel van de reden waarom Sony en Honda eerder dit jaar hun krachten bundelden, de eerste brengt niet alleen entertainment en software, maar ook de sensoren en technologie die nodig zijn voor autonoom rijden, terwijl Honda duidelijk goed is in het bouwen van auto’s. Samen hopen ze de systemen van andere autofabrikanten in te halen, zoals Tesla’s op visie gebaseerde Full Self-Driving, waarvan bètaversies momenteel op meer dan 160.000 auto’s draaien.
Maar Tesla heeft zijn eigen problemen om zijn autonome systemen aan het werk te krijgen. En ambitieuze autonome plannen van veel autobedrijven haperen.
:format(webp)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/19585607/sony_vision_s_9943.jpg)
:format(webp)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/19585607/sony_vision_s_9943.jpg)
De Vision-S werd gebouwd in samenwerking met autofabrikant Magna en had dubbele motoren van 200 kW die de auto in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen duwen. Rondom het voertuig had Sony meer dan 10 beeldsensoren plus lidars, radars en ultrasonics – en ten minste negen TV schermen verspreid in het voertuig.
Naast Honda gaan er ook geruchten dat Sony met Mitsubishi praat, waarvan de nieuwe modellen hypermodern, hybride en in de toekomst zelfs volledig elektrisch zullen zijn. Zullen we dan ook een Plug-in hybride Mitsubishi met PS5 aan boord zien? Dat moeten we nog afwachten..
Sony en Honda wedden dat hun autonome entertainment-eerste EV een onderscheidende factor zal zijn in de automobielsector. Het volgt trends van andere autofabrikanten die proberen eigenaren meer tijd in auto’s te laten doorbrengen, zoals Hyundai’s Ioniq 6 met zijn “cocon-achtige persoonlijke ruimte”, Tesla met Netflix sinds 2019 en nu TikTok, en Lincoln’s Star Concept dat stemmingsgeuren kan vrijgeven.