ps-5

PS5 Pro en Slim: alles wat we tot nu toe weten

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn

Het duurde drie jaar voordat de PlayStation 4 een hardware-upgrade kreeg. Na de lancering van die console in november 2013, verschenen de PlayStation 4 Slim en de duurdere PlayStation 4 Pro beide in september 2016. Hetzelfde gold voor de PlayStation 3, die nog eens drie jaar zag tussen de lancering in 2006 en de Slim-versie. in 2009. Als Sony hetzelfde tijdschema volgt, zouden we in 2023 een PS5 Slim en/of PS5 Pro kunnen zien.

Wat is dat het verschil in specs? De eerste zou kunnen komen in een kleinere, goedkopere, koeler draaiende PlayStation 5-versie op basis van de nieuwste chipfabricagetechnologie. Een verbeterde Pro-versie, die in staat is tot hogere resoluties en framesnelheden, kan ook aan de horizon liggen.

PS5 Slim: wat we tot nu toe weten

Recente geruchten van TheLeak hebben gesuggereerd dat er een opnieuw ontworpen PS5 op komst is, maar deze wordt misschien niet echt PS5 Slim genoemd. Het doel zal echter nog steeds zijn om de grootte en het gewicht te verminderen. Een die-shrink (kleinere, efficiëntere versie van een bestaande CPU) zou het stroomverbruik kunnen verlagen. Het getweakte chassis moet ook verticaal kunnen staan zonder dat er een standaard nodig is. De productie start blijkbaar volgend jaar in het tweede kwartaal en de verkoop begint in het derde kwartaal.

We stellen nog niet al ons vertrouwen in één enkele bron, maar zullen dit artikel bijwerken zodra er meer informatie is.

PS5 Slim versus PS5: wat zou het verschil kunnen zijn?

De PlayStation 5-console heeft al een paar veranderingen ondergaan. Firmware-updates hebben de mogelijkheid geboden om video met variabele verversingssnelheid uit te voeren, terwijl op hardwareniveau de lancering van het CFI-1202-model in augustus 300 g van de versie met de Blu-ray-drive heeft geschoren. We zouden verwachten dat een Slim-model het gewicht nog meer zou verminderen.

De interne chipset van de huidige PS5 zou vrij groot zijn. Een krimp van de originele 7nm-processors naar de nieuwe 3nm-fabricagetechnologie die wordt aangeprezen door TMSC, het bedrijf dat de door AMD ontworpen chips maakt, zou veel ruimte kunnen besparen. Omdat de chips koeler zouden werken, konden ze een kleiner koellichaam gebruiken, waardoor Sony op zijn beurt de console kon verkleinen.

Vorige PlayStation-generaties hebben dramatische fysieke veranderingen ondergaan tussen de originele en slanke versies. De PS4 bleef echter redelijk trouw aan de console waarop hij was gebaseerd, dus het is een gooi naar de vraag of Sony dingen vergelijkbaar zal houden, of helemaal voor een ander ontwerp zal gaan.

PS5 Pro versus PS5: wat zou er anders kunnen zijn?

Zoals we zagen bij de PlayStation 4 Pro, draait het bij een midlife-upgrade allemaal om het uitvoeren van dezelfde games, maar om ze beter te maken, met hogere resoluties en snellere framesnelheden.

Hoewel 8K-tv’s nu beschikbaar zijn, sluit de enorme verwerkingskracht die nodig is om zoveel verwerkte, verlichte en gestructureerde pixels te pushen, dit waarschijnlijk uit voor ten minste een nieuwe consolegeneratie. Met dat in gedachten zal een Pro-versie van de PS5 zich eerder concentreren op het echt goed krijgen van 4K. Dit betekent games die op die resolutie draaien zonder deze dynamisch te laten vallen wanneer een scène ingewikkeld wordt, en een ijzersterke framesnelheid van 60 fps.

[Benieuwd welke TV’s dit nu al aankunnen? Bekijk ons artikel: De beste TV voor de PS5]

De huidige CPU met acht kernen van de PS5 is gebaseerd op AMD’s Zen 2-architectuur uit 2019. Een overstap naar de huidige Zen 4 zou een grotere verwerkingscapaciteit en een grotere energie-efficiëntie kunnen opleveren, hoewel dat waarschijnlijk een probleem zou zijn met achterwaartse compatibiliteit. Het kan ontwikkelaars ook dwingen om de onderliggende architectuur van de PS5 opnieuw te leren. Een verhoging van de kloksnelheid, zoals die tussen PS4 en PS4 Pro, is waarschijnlijker.

Hetzelfde geldt voor de grafische eenheid, die AMD’s RDNA 2 uit 2020 gebruikt. Het verhogen van het aantal rekeneenheden en het verhogen van de kloksnelheid kan een dramatisch effect hebben op het vermogen om polygonen te pushen.

Door de 16 GB aan gedeeld geheugen van de console te vergroten, kan deze meer informatie opslaan zonder de SSD lastig te vallen, die weliswaar snel is, maar niet met dezelfde snelheid werkt als de RAM. Moderne pc-games beginnen meer dan 16 GB geheugen te vragen wanneer ze worden opgeteld over de hoofd- en grafische toewijzingen, dus een toename van de RAM-capaciteit is niet uitgesloten – zolang ontwikkelaars de originele hardware blijven ondersteunen.

Opzoek naar een PS5?

De PS5 is eindelijk op voorraad!

Deze voorraad wordt het meeste bijgevuld van alle aanbieders.  

Toch misgegrepen? Meld je aan voor onze maillijst voor de eerstvolgende stock-alert!

Het laatste PS5 nieuws

Upgrade je set-up

Categorieën